De beveiligingssoftware-industrie is ongeveer $ 100 miljard dollar waard, dus er is zeker ruimte voor een paar grote bedrijven en geweldige verhalen.
Het grootste bedrijf in de wereld van de beveiligingssoftware is Symantec, het bedrijf achter Norton Internet Security en antivirusproducten en wordt gewaardeerd op niet minder dan $ 16 miljard dollar en zet jaarlijks meer dan $ 6 miljard dollar om. Symantec begon bescheiden, in 1982 opgericht door Gary Hendrix met een subsidie van de National Science Foundation. In 1984 werd het bedrijf overgenomen door een ander softwarebedrijf, C&E Software, dat een lange acquisitielijn startte voor het toen nog kleine bedrijf. C&E Software nam de naam Symantec over en werkte tot november 1985 aan de release van hun eerste grote product, Q&A. In juli 1989, na het succes van het Q&A-product, ging Symantec de beurs op.
Snel vooruit naar 2000, na honderden miljoenen dollars aan acquisities en een enorme groei, maakte Symantec hun grootste acquisitie tot nu toe in de verwerving van AXENT Technologies in een deal ter waarde van bijna $ 1 miljard dollar. In 2018 splitst Symantec Veritas-software af van het bedrijf (in 2005 voor meer dan $ 13,5 miljard dollar verworven).
Het grootste verhaal in de wereld van het antivirus is het overweldigende succes van Qihoo 360 Security, de makers van de ultrapopulaire 360 security voor mobiele apps op iOS en Android. Voor zo'n onherkenbare merknaam in de westerse wereld is het bijna onvoorstelbaar dat hun nettowaarde ergens in de buurt van de gerapporteerde $ 10 miljard zou liggen. De waarde wordt begrijpelijk als u zich realiseert dat ze een actieve gebruikersbasis hebben van ruim 100 miljoen per dag. Toen ze hun app in India lanceerden, werd deze in slechts drie weken meer dan tien miljoen keer gedownload! De app is volledig gratis, de inkomsten worden via advertenties gegenereerd. Eind 2014 had het bedrijf meer dan 1 miljard gebruikers via desktop en mobiel.
Het grootste bedrijf dat zich met antivirussoftware bezighoudt, is ongetwijfeld Microsoft met een marktaandeel van 20% in de beveiligingssoftware-industrie. Dit grote marktaandeel is vooral te danken aan het enorme 'Microsoft Security Essentials'-product, dat gratis kan worden gedownload als u een Windows-besturingssysteem gebruikt. Microsoft Security Essentials is het populairste antivirusproduct in Noord-Amerika en het op een na populairste in de wereld. Toen het product voor het eerst werd gelanceerd, werd het snel afgewezen door andere antivirusmerken zoals McAfee en Kaspersky, die beweerden dat het product inferieur was aan dat van henzelf en niet verder zou komen dan een bescheiden marktaandeel van 2%.
Wat is tegenwoordig het snelst groeiende antivirusbedrijf? Dat is Bitdefender. Dankzij hun ontwikkeling van hoogwaardige producten en agressieve marketing, is Bitdefender erin geslaagd om hun bedrijf langzaam uit te breiden naar een gebruikersbasis van meer dan een half miljard en zijn ze hard op weg het eerste bedrijf uit Roemenië ooit te zijn dat publiek gaat. Het bedrijf is relatief nieuw in vergelijking met andere grote namen in deze wereld (McAfee bestaat bijvoorbeeld bijna twee keer zo lang), dus het is zeer indrukwekkend dat ze erin geslaagd zijn hun marktaandeel op een zo drukke markt tot stand te brengen.